Følg os

Medier

Kreml forbyder EU-medier

DEL:

Udgivet

on

Rusland har forbudt 81 EU-baserede medier, idet de hævder, at de "systematisk spreder falsk information om fremskridtet af en særlig militæroperation [Ruslands invasion af Ukraine]".

Det russiske udenrigsministerium offentliggjorde beslutningen tirsdag (25. juni) som svar på EU-restriktioner på russisk propaganda.

Ruslands onlineforbud omfatter nationale tv-stationer og nyhedsorganisationer i Østrig, Tjekkiet, Estland, Grækenland, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Letland, Litauen, Malta, Holland, Portugal, Spanien og Sverige, men ikke Tyskland eller Polen .

Også forbudt af Kreml er flere af Europas mest kendte aviser, herunder Berlingske i Danmark, Frankrigs Le Monde og Liberation, Tysklands FAZ, Der Spiegel og Die Zeit, Irish Times, La Repubblica i Italien, NRC i Holland, og El Pais i Spanien.

Fire EU-fokuserede medier, Agence Europe, Politico og EUObserver i Bruxelles og RFE/RL i Prag, er omfattet af forbuddet.

Moskva identificerede ikke andre EU-fokuserede medier, såsom EU Reporter, Euractiv eller Euronews.

Den russiske regering skånede også alle pro-russiske medier i Ungarn, med undtagelse af en uafhængig forretning, 444.hu.

Ministeriet beskrev aktionen som en "spejlet og proportional" reaktion på EU-foranstaltninger mod russiske medier.

"Hvis restriktioner på russiske medier ophæves, vil russisk side også genoverveje sin beslutning i forhold til de nævnte medieoperatører," oplyser den russiske ambassade.

Mandag sortlistede EU fire russiske propagandakanaler: Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestia og Rossiyskaya Gazeta.

I en nylig undersøgelse foretaget af belgisk, tjekkisk og polsk efterretningstjeneste blev Voice of Europe med base i Prag anklaget for at bestikke MEP'er til at handle for Rusland. Dette efterforskes stadig.

Tidligere har EU forbudt russiske stationer Katehon, Pervyi Kanal, REN TV, Rossiya 1, Rossiya 24, Spas TV, Sputnik, Russia Today, Tsargrad TV og adskillige af deres datterselskaber.

Det har også sortlistet over 100 russiske personer for at promovere propaganda, herunder RT-chefredaktør Margarita Simonyan og tv-ankermand Vladimir Soloviev.

Ifølge den Paris-baserede gruppe Reporters Without Borders (RSF) rangerer Rusland nær bunden af ​​verden med hensyn til pressefrihed (162. ud af 180). RSF's hjemmeside er ligeledes blokeret i Rusland.

Věra Jourová, EU's værdikommissær, udtalte den X, at det russiske medieforbud er en unødvendig repressalier.

"Rusland-finansierede propagandakilder, der spreder desinformation som en del af Ruslands militærstrategi, er ikke det samme som uafhængige medier. Demokratier forstår det," bemærkede hun.

Del denne artikel:

EU Reporter udgiver artikler fra en række eksterne kilder, som udtrykker en bred vifte af synspunkter. Standpunkterne i disse artikler er ikke nødvendigvis EU Reporters.

trending